3 Ağustos 2015 Pazartesi

SIDDHARTHA-HERMANN HESSE

Kitap Künyesi
Adı:Siddhartha
Yazarı:Hermann Hesse
Çevirmen:Kamuran Şipal
Yayınevi:Can Yayınları
Sayfa:148

Siddhartha Brahmanlar arasında prens olarak görülen biri. O öğrenme aşkıyla bilge bir kişi olma yolunda ilerlerken çevresinde herkes ona adım adım hayran oluyorlardı. Başta ailesi ardından can dostu Govinda onu canı gönülden seviyor, sayıyorlardı. Hatta Govinda hayatını ona adamaya hazırdı çünkü Siddhartha'ın sıradan bir Brahman olmayacağını düşünüyordu. Günlerden bir gün Siddhartha  mutluluğu daha doğrusu Nirvana'ya ulaşmanın sırrının buradan geçmediğine kanaat getirdi ve Samanalara katılmaya karar verdi.


Govinda'da onu takip etti. Samanalarda geçen 3 yılın ardından (tabi burada karakterlerimiz kendilerini dünyevi zevklerden tamamıyla soyutlamış,meditasyonlar yaparak BEN'lerine ulaşmaya çalışıyorlar.) Siddhartha  hala hayatından memnun değil,bir gün dilden dile dolaşan ulu Gotama'nın adı kulaklarına geliyor ve Govinda ile birlikte Gotama'yı görmek için Samanalarla yollarını ayırıyorlar. Akabinde gelişen olaylar Govinda ile Siddhartha'ın da yollarını ayırmasını sebep oluyor.Ve Siddhartha sil baştan arayışına başlıyor. Bu sefer ki hedefi Ben'den uzaklaşmak değil aksine onu tanımak ve kendi kendinin öğretmeni olmak, bu uğurda yapacağı yolculuğun başlangıcında  hayatına Kamala'nın girmesiyle Siddhartha  yepyeni bir yola doğru adımını atar. 
Bize Siddhartha'ın arayış hikayesinin sonucunu öğrenmek kalıyor. 

"Bilgelik bir başkasına anlatılamaz; bir bilgenin başkalarına anlatmaya çalıştığı bilgelik aptalca bir şey gibi gelir kulağa."

Hermann Hesse sevdiğim, bayıldığım yazarlardan biridir. Sadece bir kitabını okumuştum ve gönlümde yer etmeyi başarmıştı yazar. 
Bu kitabında hayran olduğum noktaları  bir hayli fazlaydı ama sevmediğim noktalarda vardı. 
Öncelikle olumlu yönler bir kere yazar 140 sayfa boyunca oldukça güzel tespitler yapmış, hakkını vermiş kitabın, kaleminin kalitesini göstermiş. Bu arada önceki kitapla bu kitabı da çeviren aynı kişi olunca not düşmek istedim çevirmende bu işi hakkıyla yapıyor, yazarın anlatımındaki o akıcılığı, inceliği çevirirken korumayı başarıyor. Tabi ki yazar bir arayış hikayesini oldukça güzel aktarmış onu da belirtelim.
Gelelim sevmediğim noktalara ilki benden kaynaklı Budizm'e karşı bir merakım olmadığı için biraz sıkıldım. Sonrasında ise Siddhartha  karakterindeki ani değişim yani onca zamandır ,bekleyen elini eteğini her şeyden çeken karakter Kamala karşısında 180 derece dönüyor açıkçası beni şaşırtan bir durum oldu burası.(Ani karakter değişimine gelemeyen blogger)Bir de çocuk insanlar mevzusu var Siddhartha  kendini pek çok insandan üstün görünüyor belki alenen geçmiyor ama bana kalırsa cümlelerden o anlam çıkıyordu. Tamam adam kendini diğer insanlardan üstün görebilir  ne var bunda diyebilirsiniz ama devamında Siddhartha  sürekli alçak gönüllü olduğunu vurguluyor. Yani adam kendini diğer insanlardan üstün gördüğünü kendine bile itiraf edemiyor, içsel hesaplaşmalar uzun anlayacağınız. 
Sonuç olarak pek çok insanın bayıldığı benimde ortalamanın üzerinde bulduğum bir kitaptı. 

14 yorum:

  1. Okumak istedigim bir kitap. Umarim firsatim olur.

    YanıtlaSil
  2. Bu kitapta ben de biraz sıkılmıştım. Dediğin gibi biraz ilgi meselesi sanırım...

    YanıtlaSil
  3. Bu tarz kitapları çok sürükleyici değilse okuyamıyorum ben.

    YanıtlaSil
  4. ayda ortalama kaç kitap okuyorsunuz? :)

    YanıtlaSil
  5. kitap yorumlamayı çok güzel yapıyorsunuz ben beceremiyorum:) ama sıkı okuyucuyumdur

    YanıtlaSil